За подання позову стосовно відмови в оформленні документів щодо визнання біженцем та при оскарженні рішень у справі у касаційному порядку судовий збір сплаті не підлягає. Такий висновок міститься в постанові Верховного Суду України від 16 лютого 2016 р. №826/1562/15.
Іменем України
Постанова
16 лютого 2016 року м.Київ №826/1562/15
Колегія суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України у складі:
головуючого — Маринченка В.Л.,
суддів: Волкова О.Ф., Гриціва М.І., Кривенди О.В., Панталієнка П.В., Прокопенка О.Б., Самсіна І.Л., Терлецького О.О.,
розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовом громадянина Російської Федерації Особи 10 до головного управління Державної міграційної служби в м.Києві про визнання протиправним та скасування наказу та зобов'язання вчинити дії,
ВСТАНОВИЛА:
У лютому 2015 року Особа 10 звернувся до суду з позовом, у якому просив визнати протиправним та скасувати наказ управління ДМС від 26.01.2014 №37 щодо відмови в оформленні документів для вирішення питання про визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту, та зобов'язати відповідача повторно розглянути заяву.
Окружний адміністративний суд м.Києва постановою від 23.03.2015, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 27.04.2015, в задоволенні позову відмовив.
Не погоджуючись із зазначеними судовими рішеннями, Особа 10 подав до Вищого адміністративного суду касаційну скаргу.
ВАС ухвалою від 13.05.2015 касаційну скаргу залишив без руху та надав скаржнику строк для усунення її недоліків до 26.05.2015, а самеОсобі 10 потрібно надати документ про сплату судового збору або копію документа, який надає право на пільги щодо його сплати.
На виконання цієї ухвали Особа 10 направив клопотання про звільнення від сплати судового збору, де повторно послався на п.23 ч.1 ст.5 закону «Про судовий збір» від 8.07.2011 №3674-VI.
ВАС ухвалою від 26.05.2015 касаційну скаргу повернув скаржнику.
До ВС Особа 10 подав заяву про перегляд ухвали ВАС від 26.05.2015 про повернення касаційної скарги.
У заяві посилається на неоднакове застосування касаційним судом у подібних правовідносинах ст.5 закону №3674-VI, просить скасувати ухвалу ВАС від 26.05.2015 та прийняти рішення про відкриття касаційного провадження.
На обґрунтування заяви надано ухвалу ВАС від 18.12.2014 (№К/800/64295/14) про відкриття касаційного провадження у справі за позовом до управління ДМС, у якій сплата судового збору за розгляд касаційної скарги на підставі п.23 ч.1 ст.5 закону №3674-VI не вимагалась.
Перевіривши наведені у заяві доводи, колегія суддів Судової палати в адміністративних справах ВС дійшла висновку про неоднакове застосування судом касаційної інстанції норми матеріального права, а саме ст.5 закону №3674-VI, при вирішенні питання про звільнення від сплати судового збору та норм процесуального права при оскарженні судового рішення, яке перешкоджає подальшому провадженню у справі.
Усуваючи розбіжності у застосуванні касаційним судом одних і тих самих норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Судової палати в адміністративних справах ВС виходить із такого.
Вимоги до касаційної скарги встановлені ст.213 КАС, ч.5 якої, зокрема, встановлено, що до касаційної скарги додається документ про сплату судового збору.
За подання до адміністративного суду касаційної скарги на рішення суду судовий збір справляється в розмірі 70% ставки, що підлягає сплаті при поданні позовної заяви, а у разі подання позовної заяви майнового характеру — 70% ставки, обчисленої виходячи з оспорюваної суми (п.3 ч.3 ст.4 закону №3674-VI).
Таким чином, базою для обчислення ставки судового збору за подання касаційної скарги на судові рішення в порядку, передбаченому гл.2 розд.IV КАС, є розмір ставки, що підлягає сплаті при поданні позовної заяви.
Статтею 5 закону №3674-VI передбачені пільги щодо сплати судового збору. Зокрема, відповідно до п.23 ч.1 зазначеної норми від сплати судового збору звільнені позивачі за подання позовів у порядку, визначеному ст.12 закону від 8.07.2011 №3671-VI «Про біженців та осіб, які потребують додаткового або тимчасового захисту» (далі — закон №3671-VI).
Отже, в силу положень ст.5 закону №3674-VI за подання позовів у порядку, визначеному ст.12 закону №3671-VI, позивачі звільняються від сплати судового збору, а відтак розмір ставки судового збору для звернення з апеляційною або касаційною скаргами дорівнює нулю, тобто судовий збір в таких випадках сплаті не підлягає.
ВС вже висловлював правову позицію у справах цієї категорії у постановах від 30.06.2015 (№№21-598а15, 21-1090а15).
З огляду на викладене колегія суддів Судової палати в адміністративних справах ВС дійшла висновку, що за подання адміністративного позову про оскарження рішення про відмову в оформленні документів для вирішення питання щодо визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту, та при оскарженні судових рішень у цих справах у касаційному порядку судовий збір відповідно до п.23 ч.1 ст.5 закону №3674-VI сплаті не підлягає.
За таких обставин ухвала ВАС від 26.05.2015 прийнята з порушенням норм матеріального та процесуального права, а відтак вона підлягає скасуванню з направленням справи до суду касаційної інстанції для вирішення питання про прийняття касаційної скарги.
Керуючись стст.241—243 КАС, колегія суддів Судової палати в адміністративних справах ВС
ПОСТАНОВИЛА:
Заяву Особи 10 задовольнити частково.
Ухвалу ВАС від 26.05.2015 скасувати, справу направити до суду касаційної інстанції для вирішення питання про прийняття касаційної скарги судом.
Постанова є остаточною і оскарженню не підлягає, крім випадку, встановленого п.3 ч.1 ст.237 КАС.
© Закон і Бізнес